Lowepro CompuDaypack review

Zoals beloofd nog even de review van de Lowepro Compudaypack. Daar kan ik kort over zijn, hij bevalt erg goed! Daar heb je natuurlijk niet zo veel aan, dus toch maar iets verder uitwerken dan.

Lowepro CompuDaypackLowepro staat bekend om zijn reeks cameratassen die relatief duur zijn maar ook kwalitatief erg goed. Ze hebben een brede collectie van schoudertassen tot rugzakken en zelfs tassen op wieltjes. De CompuDaypack is een laptop rugzak, maar ook een camera rugzak, hij zit dus tussen twee gebruiksdoeleinden in. De doelgroep zijn dan ook mensen die zowel hun laptop als camera met enkele lenzen dagelijks willen meenemen of regelmatig uitstapjes maken met beide. Lowepro heeft ook een Computrekker rugzak die dit kan doen, maar deze is vrij fors en gebouwd om veel lenzen en een extra body mee te nemen. De CompuDaypack is een goedkopere en kleinere variant.

De CompuDaypack is gemaakt van een stevige waterbestendige stof, met gewatteerde delen bij de schouder en in de rug zodat deze comfortabel draagt. De draagriemen zijn makkelijk te verstellen. Er is geen band om de borst zoals bij de Computrekker, waardoor het gewicht meer op de schouders hangt. Vooral met een laptop er bij (naast de camera spullen) is het gewicht behoorlijk en is het wel even wennen. Zonder laptop in de rugzak, maar wel met al mijn lenzen er in, hangt het veel prettiger dan de schoudertas die ik eerst gebruikte. Hij komt in zwart met drie accentkleuren: grijs, lime groen en oranje. Ik heb vanwege de dagelijkse reis naar het werk maar voor grijs gekozen zodat hij wat minder opvalt.

CompudaypackDe rugzak bestaat uit grofweg drie delen. Er is het onderste deel waarin plaats is voor de camera en een aantal lenzen. De vakken kun je vrij indelen door de afscheidingen (met klitteband) te verzetten. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om hier drie vakken te gebruiken. De camera (zonder lens er op geschroef), een Canon EOS 30D in mijn geval, zit in het midden en links en rechts ervan is plaats voor maximaal 2 lenzen per vak. Ik heb hierin een 85mm, 28-135mm, 12-24mm en 100mm macro lens gestopt, maar die neem ik niet elke dag mee, dan kies ik er maximaal twee uit.

De camera kun je ook met lens kwijt, zodat je hem sneller bereikbaar hebt om te schieten, maar een rugzak is daar niet helemaal de goede tool voor, dan heb je meer aan een schoudertas. Daarnaast moet ik gedurende de dag toch specifieke momenten uitkiezen waarop ik ga schieten (lunchpauze, na het werk, etc.) en dan vind ik het niet erg om ook nog even een minuutje bezig te zijn de camera uit de tas te halen en de lens er op te schroeven. Nadeel is natuurlijk wel dat je iets vaker risico loopt op stof op de sensor als je elke keer met een lens in de weer gaat. Het cameradeel zit helemaal onderin en doordat het bovenste deel wat zwaarder is klapt dit deel handig en bereikbaar open als je dit deel met de rits opent.

Het middelste vak is behoorlijk ruim als je de indeling een beetje goed aanpakt, het is geplaatst boven het deel waar de camera in opgeslagen wordt en kan gebruikt worden om geheugenkaarten, accus, filters, kabels een muis, brood, etc. In op te slaan. De kleine onderdelen kunnen in de vakjes die hiervoor zijn gemaakt. In dit deel kan ik ook nog mijn 80-200mm lens kwijt, hij past perfect, met als enige nadeel dat hij niet vast te zetten is. Maar als je de andere accessoires goed plaatst, dan kun je hem wel klem zetten. Hiermee kan ik dus al mijn lenzen meenemen op een dag mocht dit echt nodig zijn.

DoorzichtigIn het achterste vak is er ruimte voor mijn 15.4 (breedbeeld dus) HP laptop. Dit achterste deel is gewatteerd, waardoor de laptop behoorlijk veilig wordt opgeborgen. Erg is genoeg ruimte langs de randen van de laptop, iets wat met de Computrekker rugzak niet het geval is. Daar moet ik de rits om de randen van de laptop heen trekken en de laptop verder naar beneden drukken. Niet echt ideaal, maar wel mogelijk. Bovenop de tas zit trouwens nog een vakje waarin je je iPod kunt stoppen, met zelfs ruimte om de dopjes doorheen te halen. Maar de locatie helemaal achterop je rug lijkt me niet helemaal ideaal dus ik gebruik dit verder niet.

Een nadeel van de rugzak vind ik dat de ritsen naar het laptopvak en het bovenste vak dicht bij elkaar zitten. Eigenlijk trek ik altijd standaard het laptopvak open als ik in het bovenste vak moet zijn. Niet ideaal dus, maar wel iets wat je jezelf kunt aanleren natuurlijk ;)

De LowePro CompuDaypack is zeker het onderzoeken waard als je in de markt bent voor een laptop/camera rugzak. Ik heb uiteindelijk zelf voor de Lowepro gekozen omdat deze kleiner was dan alternatieven (zoals de Crumpler rugzakken of de Tamrac Adventure reeks) of goedkoper. Als je zelf een fototas gaat kopen, probeer hem vooral in de winkel uit en neem zo veel mogelijk van je spullen mee zodat je zeker weet dat alles er goed en veilig in past.

Geplaatst in Fotografie, Review en getagged met .

4 Responses to Lowepro CompuDaypack review

1. moqub says: